نتیجه جستجو

اندازه گیری جا به جایی توسط شتاب سنج

اشتراک گذاری

دسته‌بندی : بلاگ

توسط : مدیرکل سیستم

تاریخ انتشار : 1404/07/09

اندازه گیری جا به جایی توسط شتاب سنج

اندازه گیری جا به جایی توسط شتاب سنج

جابجایی آسان‌ترین پارامتر ارتعاش است که کمترین میزان استفاده را در تحلیل ارتعاش دارد.

پرسنل کارخانه مدتها است که تمایل خود را به دانستن مقدار “میل” که یک ماشین در آن کار می کند ابراز کرده اند، زیرا “mils” پارامتری است که به راحتی قابل درک است. با قرار دادن دست روی یک دستگاه به راحتی می توان جابجایی را احساس کرد. برخی از اولین حسگرهای ارتعاش شامل یک مداد نصب شده بر روی دستگاهی بود که یک خط روی کارت می‌نوشت. سپس سطح ارتعاش “اوج به اوج” را می توان با مقیاس اندازه گیری کرد. ابزار دقیق نظارت بر ارتعاش امروزه وجود دارد، اما جابجایی یکی از پارامترهای ارتعاشی است که به راحتی قابل درک است.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که اندازه گیری جابجایی با استفاده از شتاب سنج نیست.

ممکن است یا می تواند منجر به اطلاعات اشتباه شود. در حقیقت، شتاب‌سنج‌ها از دیرباز برای اندازه‌گیری جابه‌جایی استفاده می‌شوند. با این حال، درک این نکته مهم است که جابجایی اندازه‌گیری شده با شتاب‌سنج، همان جابه‌جایی اندازه‌گیری شده با شفت‌سوارها یا مبدل‌های ارتعاشی سبک جریان گردابی نیست.

کاربرد های اندازه گیری جا به جایی توسط شتاب سنج

  • تست ارتعاش شفت توسط شتاب سنج

کاوشگرهای جریان گردابی دقیقاً از طریق سوراخ در یک محفظه مکانیکی نصب شده اند و دو پارامتر بسیار مهم شفت را اندازه گیری می کنند. ابتدا پروب های جریان گردابی محل شفت را نسبت به پوشش نشان می دهند. این در کاربردهای یاتاقان های آستین بسیار مهم است زیرا به اپراتور می گوید که خط مرکزی شفت نسبت به بدنه کجاست. دوم، اندازه گیری جابجایی جریان گردابی میزان ارتعاش دورانی 1 برابر را نشان می دهد. از این اندازه گیری می توان تشخیص داد که آیا ارتعاش شفت در محدوده قابل قبولی است یا خیر. اگر اپراتور به محتوای طیفی ارتعاشی اندازه‌گیری شده با کاوشگر جابجایی نگاه کند، می‌تواند هارمونیک‌های مرتبه بالاتر شفت را ببیند. با این حال، این سطوح به دلیل تمایل طبیعی ماشین‌های دوار برای تعدیل و تضعیف سطوح جابجایی ارتعاش در فرکانس‌های بالاتر، معمولاً از نظر دامنه بسیار کوچک هستند.

  • نظارت بر انبساط حرارتی توسط شتاب سنج

کاربردهای دیگر پروب های جریان گردابی برای نظارت بر خروج از مرکز محور یا در مورد پروب هایی که در جهت محوری قرار دارند، برای نظارت بر انبساط حرارتی مورد است.
در حالی که همه این اندازه‌گیری‌ها مفید هستند، اما مشابه اندازه‌گیری ارتعاش بدنه نیستند که با یک شتاب‌سنج انجام می‌شود، سپس به صورت الکترونیکی دو برابر برای تعیین سطح جابجایی دستگاه یکپارچه می‌شوند. در حالی که پروب های جریان گردابی به طور گسترده در کاربردهای یاتاقان های آستین استفاده می شوند، اکثر ماشین آلات صحرایی از یاتاقان های غلتکی استفاده می کنند.
معمولاً نصب کاوشگر جریان گردابی بر روی این نوع ماشین ها نه ممکن است و نه عملی. از آنجایی که شفت توسط یک بلبرینگ المان غلتکی محکم در جای خود نگه داشته می شود، شتاب سنج نصب شده بر روی بدنه، نیروی وارد شده بر یاتاقان توسط جرم دوار را تشخیص می دهد.

مزیت استفاده از اندازه گیری جا به جایی توسط شتاب سنج

مزایای استفاده از شتاب‌سنج‌ها برای حس کردن ارتعاشات ماشین از طریق اندازه‌گیری‌های بدنه کاملاً شناخته شده است و در عمل برای نسل‌های مختلف تجهیزات وجود داشته است. به طور معمول، شتاب سنج ها در داخل ولتاژ خروجی متناسب با g تولید می کنند و 100mV/g مقدار مرجع رایج است. پس از دریافت سیگنال خروجی شتاب سنج توسط ابزار اندازه گیری، سیگنال شتاب به سرعت یا جابجایی تبدیل می شود.
بسته به پارامتر اندازه‌گیری ترجیحی انتخاب شده توسط مهندس قابلیت اطمینان کارخانه، ویژگی‌های سرعت و جابجایی نسبت به زمان تغییر می‌کنند تا نشان دهند که چه زمانی شرایط ماشین به اندازه‌ای تغییر کرده است که تضمین کند.

توجه ویژه یا نگهداری پیشگیرانه در حالی که این روش موثر است، برای دستیابی به هدف مورد نظر برای جلوگیری از خرابی ماشین، به درجه بالایی از ابزار دقیق نیاز دارد. ابزار اندازه گیری درگیر معمولاً یک تحلیلگر طیف است که داده ها را جمع آوری، شرایط، دستکاری و نمایش می دهد. داده‌های شتاب‌سنج خام اغلب به یک بسته پایگاه داده نرم‌افزاری منتقل می‌شوند که قابلیت‌های تحلیلی اضافی و نگهداری سوابق را ارائه می‌دهد.

هزینه قابل توجهی در ابزار اندازه گیری، آموزش پرسنل در استفاده صحیح و تفسیر داده ها و به روز رسانی های مداوم نرم افزار وجود دارد. این رویکرد در چندین دهه گذشته با موفقیت در هزاران کارخانه به کار گرفته شده است و باعث صرفه جویی در هزینه های بی شماری در صنعت در زمان توقف برنامه ریزی نشده و تعمیرات پرهزینه در ماشین آلات بزرگ و حیاتی شده است. با این حال، تعداد زیادی تعادل نظارت نشده از ماشین آلات کارخانه وجود دارد که می تواند از تجزیه و تحلیل ارتعاش بهره مند شود. هزینه استفاده از کارکنان بسیار آموزش دیده برای جمع آوری صدها یا هزاران نقطه داده، آن را غیرعملی می کند، به ویژه زمانی که افزایش تقاضا برای پرسنل را در نظر بگیریم. با کمتر کار